Aktywna Tablica 2021
- Wparcie finansowe 100 000 PLN – wymagany wkład własny finansowy lub rzeczowy w wysokości min. 25 000 PLN
Publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe (licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia), szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego, szkoły za granicą na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych: 1)
1. tablicy interaktywnej - wykaz sprzętu:
2. tablicy interaktywnej z projektorem ultrakrótkoogniskowego - wykaz sprzętu,
3. projektora lub projektora ultrakrótkoogniskowego - wykaz sprzętu,
4. głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku - wykaz sprzętu,
5. interaktywnego monitora dotykowego o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali - wykaz sprzętu,
5. specjalistycznego oprogramowania lub materiałów edukacyjnych, wykorzystujących TIK :
- wirtualne laboratoria - wykaz sprzętu,
- materiały do nauczania kodowania i robotyki - wykaz sprzętu;
Wykaz sprzętu do zakupienia w ramach tegorocznej edycji Aktywnej Tablicy 2021:
Organy prowadzące specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących w ramach udzielonego wsparcia finansowego mogą zakupić:
- Pomocy dydaktycznych: notatników brajlowskich, linijek brajlowskich lub innych urządzeń brajlowskich stanowiących połączenie funkcji notatnika i linijki brajlowskiej,
- Drukarki brajlowskie;
- Drukarki druku wypukłego;
- Drukarki 3D.
a) pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii:
- psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD, Attention Deficit Disorder– ADD), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów ucznia się (w tym z dysleksją, dyskalkulią),
- procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego obejmujących m.in. uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi (w tym z ADHD, ADD, autyzmem),
- dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (Augmentative and Alternative Communications – ACC), w szczególności uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi, porażeniami,
- dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim),
- dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w pkt 2 lit. a tiret jeden do cztery z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej;
b) specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii, o których mowa w pkt 2 lit. a, wykorzystywane w TIK.
c) komputer stacjonarny lub laptop, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych, narzędzi do terapii lub oprogramowania, o których mowa odpowiednio w pkt 2 lit. a lub b.
Zapraszamy państwa z skorzystania bezpłatnego generatora wniosków w ramach programu Aktywna Tablica, wniosek dostępny pod linkiem: http://wniosek.tabliceinteraktywne.com.pl/
W latach 2021-2024 będzie kontynuowany rządowy program Aktywna Tablica. W tym roku szkoły mogą składać wnioski do 15 maja, a dotacje otrzymają do 30 lipca – cały harmonogram programu jest dostępny w załączniku do uchwały (s.53), do pobrania TUTAJ. W dokumencie, s. 32, znajduje się również wykaz sprzętu do zakupienia w ramach tegorocznej edycji Aktywnej Tablicy.
Pozytywne efekty osiągnięte w trakcie realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017–2019 – „Aktywna tablica”, skierowanego do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych, skłaniają do kontynuacji i rozszerzenia działań zarówno w zakresie podmiotowym (beneficjenci programu), jak i przedmiotowym (katalog pomocy dydaktycznych) na dalsze lata, tj. 2020–2024.
Wymaganiem podstawowym dla szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej dla dzieci i młodzieży oraz szkoły za granicą przystępującej do programu jest posiadanie dostępu do Internetu na poziomie co najmniej 30 Mb/s. Z tego warunku będą zwolnione szkoły wnioskujące o udzielenie wsparcia finansowego na zakup laptopów wraz ze sprzętem umożliwiającym przetwarzanie wizerunku i głosu udostępnianego przez ucznia lub nauczyciela w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej w 2020 r., szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (uczniowie niewidomi i uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia), a także specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących.
Ponadto szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa dla dzieci i młodzieży, szkoła za granicą oraz specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, wnioskujące o udział w programie:
1) posiada co najmniej jeden pakiet wymienionych poniżej narzędzi i oprogramowania przypadających na jedną wnioskowaną tablicę interaktywną lub jeden wnioskowany monitor:
a) laptop dla nauczyciela lub inne mobilne urządzenie mające funkcje komputera wraz z:
- preinstalowanym systemem operacyjnym,
- oprogramowaniem biurowym,
- oprogramowaniem antywirusowym
- oprogramowaniem zabezpieczającym przed dostępem do treści niepożądanych, przy czym oprogramowanie zabezpieczające może być zainstalowane na szkolnych urządzeniach sieciowych,
b) router;
2) w zależności od liczby tablic interaktywnych lub interaktywnych monitorów dotykowych wnioskowanych do zakupu, posiada co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną odpowiednio do potrzeb funkcjonowania tablicy interaktywnej lub interaktywnego monitora dotykowego, przypadającą na jedną wnioskowaną tablicę interaktywną lub jeden wnioskowany monitor;
3) w zależności od liczby pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii wnioskowanych do zakupu, posiada co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną odpowiednio do potrzeb funkcjonowania tych pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii;
4) posiada co najmniej jeden punkt dostępowy, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Wymagania określone w pkt 1 i 2 nie dotyczą szkół podstawowych, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (uczniowie niewidomi lub uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia) i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych.
W celu uzyskania powyższych funkcjonalności szkoła podstawowa, szkoła ponadpodstawowa dla dzieci i młodzieży, szkoła za granicą oraz specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy wykorzystuje infrastrukturę szkolną, a także sprzęt komputerowy oraz inne pomoce dydaktyczne zakupione przed złożeniem wniosku o udział w programie.
Harmonogram:
Lp. | Zadanie | Termin realizacji |
1 |
Poinformowanie o założeniach programu i harmonogramie jego realizacji przez: 1) ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania – organy prowadzące szkoły, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz dyrektora ORPEG; 2) właściwego ministra – prowadzonych przez niego szkół. |
w dniu następującym po dniu przyjęciu programu |
2 |
Złożenie wniosków o udział w programie przez: 1) dyrektorów szkół – do organów prowadzących; 2) dyrektorów szkół prowadzonych przez właściwego ministra – do tego ministra; 3) dyrektorów szkół za granicą – do dyrektora OREPG; 4) dyrektorów specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych – do organów prowadzących te ośrodki. |
do dnia 15 maja |
3 |
Złożenie wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez: 1) organy prowadzące szkoły i specjalne ośrodki szkolnowychowawcze – do wojewodów; 2) dyrektora ORPEG – do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. |
do dnia 30 maja |
4 |
Kwalifikacja wniosków organów prowadzących szkoły i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze przez wojewodów. Kwalifikacja wniosków o udział w programie złożonych przez dyrektorów szkół prowadzonych przez właściwego ministra, dyrektorów szkół za granicą prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Przekazanie przez wojewodów i właściwych ministrów ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania informacji o wysokości przyznanych szkołom kwot wsparcia finansowego wraz z kopiami protokołów z przeprowadzonej kwalifikacji wniosków. |
do dnia 15 czerwca |
5 |
Wystąpienie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem o uruchomienie środków budżetu państwa zaplanowanych w rezerwie celowej zawierającym propozycję podziału środków pomiędzy poszczególne województwa z uwzględnieniem środków na dany rok określonych w programie. Wystąpienie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskiem o uruchomienie środków budżetu państwa zaplanowanych w rezerwie celowej dla właściwych ministrów prowadzących szkoły. |
do dnia 25 czerwca |
6 | Wystąpienie przez wojewodów i właściwych ministrów do ministra właściwego do spraw finansów publicznych z wnioskami o zwiększenie wydatków części budżetu państwa, której są dysponentami, z podaniem klasyfikacji budżetowej. | do dnia 30 czerwca |
7 |
Przekazanie wsparcia finansowego przez wojewodę organom prowadzącym szkoły i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze. Przekazanie wsparcia finansowego przez właściwego ministra prowadzonym przez niego szkołom. Przekazanie wsparcia finansowego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, za pośrednictwem dyrektora ORPEG, prowadzonym przez niego szkołom za granicą. |
do dnia 30 lipca |
8 | Wykorzystanie wsparcia finansowanego przez organy prowadzące oraz szkoły, szkoły za granicą i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze. | do końca roku budżetowego |
9 | Rozliczenie dotacji przez organy prowadzące oraz przekazanie wojewodzie sprawozdań finansowych. | do dnia 15 stycznia każdego roku budżetowego |
10 |
Przekazanie sprawozdań merytorycznych z realizacji zadań wynikających z udziału w programie przez: 1) szkoły i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze – organom prowadzącym; 2) szkoły prowadzone przez właściwego ministra – temu ministrowi; 3) szkoły za granicą – dyrektorowi ORPEG. |
do dnia 15 czerwca każdego roku szkolnego (roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego) |
11 |
Przekazanie sprawozdań z realizacji programu przez organy prowadzące wojewodom. |
do dnia 30 czerwca każdego roku szkolnego (roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego) |
12 |
Przekazanie ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdań w sprawie oceny efektów realizacji programu przez wojewodów, właściwych ministrów oraz dyrektora ORPEG. |
do dnia 15 lipca każdego roku szkolnego (roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego) |
13 |
Przekazanie Radzie Ministrów przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania sprawozdania z analizy i oceny efektów realizacji programu. |
do dnia 1 sierpnia każdego roku szkolnego (roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego) |
14 | Przekazanie Radzie Ministrów przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania sprawozdania finansowego i merytorycznego z realizacji programu. | 31 września 2025 r. |
Zakupiony w ramach programu sprzęt, pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii spełniają następujące warunki:
- posiadają deklarację CE;
- posiadają certyfikat ISO 9001 dla producenta;
- zostały wytworzone zgodnie z normą medyczną PN-EN ISO 13485 – w przypadku gdy sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii stanowią wyroby medyczne;
- są fabrycznie nowe (wyprodukowane nie wcześniej niż 9 miesięcy przed dostawą) i wolne od obciążeń prawami osób trzecich;
- posiadają dołączone niezbędne instrukcje i materiały dotyczące użytkowania w języku polskim, z tym że w przypadku szkół za granicą te materiały i instrukcje nie muszą być sporządzone w języku polskim;
- posiadają okres gwarancji udzielonej przez producenta lub dostawcę nie krótszy niż 2 lata.