Nowoczesne Technologie Edukacyjne
Modułowe Pracownie Przyrodnicze - moduł WODA, 1 szt.
Modułowe Pracownie Przyrodnicze - moduł WODA, 1 szt.

Modułowe Pracownie Przyrodnicze - moduł WODA, 1 szt.

Id produktu aktin: MPP-W1
1999 zł
netto: 1625 zł

Program kupujesz zyskujesz
199 p
Dostępne dla zalogowanych Kliknij tutaj aby się zalogować
Dodaj do schowkaUsuń ze schowka
Łączna cena brutto: 1999 zł

Opinie
Ocena: 0
Opis
Masz pytania dotyczące produktu?
Live chat z handlowcem
Opis

Moduł Woda - Modułowe Pracownie Przyrodnicze (MPP)

Moduł Woda został opracowany w ramach wspólnego programu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Centrum Nauki Kopernik – Modułowe Pracownie Przyrodnicze (MPP).

Moduł Woda

Moduł WODA zawiera:

  • 30 scenariuszy pozwalających zbadać właściwości wody, podczas prowadzenia eksperymentów o różnym stopniu trudności. Każdy z nich uda się zrealizować podczas jednej lekcji. Scenariusze są w formacie PDF na pendrive ( karta dla nauczyciela (x 2), karta ucznia (x 15) i karty pracy dla ucznia (2X).
  • Zestaw materiałów dla nauczyciela – kołobrulion z informacjami organizacyjnymi i merytorycznymi. Zawiera on między innymi merytoryczne informacje o wodzie oraz materiały ekspertów dotyczące przeprowadzania doświadczeń w szkole.
  • Pendrive z cyfrową kopią wszystkich kart dla nauczyciela i ucznia.
  • 1 walizkę z zestawem narzędzi potrzebnych do wykonania doświadczeń w zespołach dwuosobowych (maksymalnie cztery osoby na zestaw).

Moduł Woda to narzędzie gotowe dla nauczycieli, umożliwiające prowadzenie zajęć związanych z tematyką wody, wykorzystując metodę badawczą. W skład Modułu wchodzą materiały merytoryczne dla nauczyciela oraz 30 scenariuszy badań, wraz z kartami dla nauczyciela i ucznia. Tematyka doświadczeń jest powiązana z treściami aktualnej Podstawy Programowej przedmiotów takich jak przyroda, biologia, geografia, chemia czy fizyka w klasach IV-VIII szkół podstawowych. Akcesoria umożliwiające przeprowadzenie doświadczeń o różnym stopniu trudności są ułożone w specjalnym pudełku, co czyni Moduł prostym i mobilnym.

Prezentowany zestaw zawiera materiały merytoryczne dla nauczyciela i uczniów, a także walizkę z akcesoriami niezbędnymi do przeprowadzenia doświadczeń. Nauczyciel otrzymuje w Module Woda wszystkie merytoryczne i praktyczne informacje potrzebne do przeprowadzenia doświadczeń. Są to zarówno informacje dotyczące zakresu realizowanej podstawy programowej w poszczególnych doświadczeniach, jak i czasu potrzebnego na ich realizację, a także informacje o możliwości przeprowadzenia doświadczeń w plenerze. Opis doświadczeń dla uczniów jest bardzo precyzyjny, ale równocześnie prosty i ujęty także w formie obrazkowej.

Moduł Woda został opracowany w ramach wspólnego programu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Centrum Nauki Kopernik – Modułowe Pracownie Przyrodnicze (MPP).

Tematyka badań Modułu Woda:

  • Piana: Badanie wpływu stopnia zmineralizowania wody na ilość powstającej piany.
  • Dwie krople wody: Badanie wpływu napięcia powierzchniowego na objętość kropli wody.
  • Kropla wody w oleju: Obserwowanie skutków działania sił spójności na kształt kropli wody w oleju.
  • Pieprz na wodzie: Obserwowanie wpływu napięcia powierzchniowego na obiekty na powierzchni wody.
  • Ruch płynów w materiałach porowatych: Obserwowanie procesu transportu wody przez materiał porowaty.
  • Pobieranie wody w roślinie: Badanie zjawiska transportu wody w liściach kapusty pekińskiej.
  • Parowanie wody w roślinie: Badanie zjawiska parowania wody z powierzchni liści roślin.
  • Obserwacja organizmów wodnych: Pobieranie, obserwowanie i analizowanie organizmów żywych ze zbiorników wodnych.
  • Zachowanie rozwielitek: Obserwowanie zachowania rozwielitek w różnych środowiskach.
  • Najlepsze chłodziwo: Poszukiwanie substancji, która najefektywniej ochłodzi gorącą kamienną kostkę.
  • Ogniwo galwaniczne: Budowanie prostego ogniwa galwanicznego z cytryny i metalowych gwoździ.
  • Przewodnictwo elektryczne wody: Badanie przewodnictwa elektrycznego wody. demineralizowanej oraz mieszaniny wody demineralizowanej z solą.
  • Ruch jonów w polu elektrycznym: Obserwowanie dryfu jonów MnO w polu elektrycznym.
  • Wytrącanie miedzi z roztworu siarczanu miedzi: Badanie utleniania i redukcji na przykładzie reakcji cynku z siarczanem(VI) miedzi(II).
  • Gęstość wody w różnych temperaturach: Porównywanie gęstości wody w różnych temperaturach.
  • Gęstość cieczy: Porównywanie gęstości różnych cieczy (alkohol, olej, woda, słona woda).
  • Temperatura wody a głębokość: Badanie temperatury wody w zbiorniku wodnym na różnych głębokościach.
  • Topnienie lodu a poziom wód na Ziemi: Badanie wpływu parowania na proces stygnięcia wody.
  • Soczewka: Budowanie i porównywanie soczewek z wody i oleju.
  • Życie w kropli wody: Obserwowanie kropli wody w powiększeniu.
  • Soczewka z kropli wody: Budowanie mikroskopu ze smartfonu i kropli wody.
  • Odwadnianie siarczanu miedzi: Badanie zmiany właściwości fizycznych siarczanu(VI). miedzi(II) na skutek utraty wody z sieci krystalicznej.
  • Woda w polimerach: Badanie pochłaniania wody przez poliakrylan sodu.
  • Wrzenie wody: Doprowadzanie do wrzenia wody przez zmianę ciśnienia w strzykawce.
  • Sole w roztworze wodnym: Badanie zjawiska dyfuzji i rozpuszczania soli w wodzie.
  • Osmoza: Badanie zjawiska osmozy.
  • Chłodzenie roztworem saletry: Obserwowanie spadku temperatury roztworu w wyniku zjawiska endotermicznego, jakim jest rozpuszczanie w wodzie azotanu(V) amonu.
  • Parowanie a stygnięcie cieczy: Badanie wpływu parowania na proces stygnięcia wody.
  • Turystyczna destylarka: Budowanie urządzenia oczyszczającego wodę, wykorzystującego proces odparowywania.
  • Lód i sól: Badanie wpływu dodatku soli i cukru na szybkość topnienia lodu oraz temperaturę wody

Modułowe Pracownie Przyrodnicze przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz nauczycieli przyrody, geografii, biologii, chemii, fizyki. Mogą wspierać rozwijanie kompetencji matematycznych, również z zastosowaniem narzędzi informatycznych. Umożliwiają realizację obowiązkowych zajęć zgodnie z przyjętym aktualnie ramowym planem nauczania z przedmiotów:

  • przyroda — w klasie IV,
  • geografia — w klasach V-VIII,
  • biologia — w klasach V-VIII,
  • chemia — w klasach VII-VIII,
  • fizyka — w klasach VII-VIII

Cele edukacyjne w zakresie przedmiotów przyrodniczych realizowane poprzez Modułowe Pracownie:

  1. ROZBUDZENIE ZAINTERESOWANIA UCZNIÓW ŚWIATEM PRZYRODNICZYM:
    • rozwijanie ciekawości świata i chęci aktywnego poznawania przyrody;
    • rozwijanie wrażliwości przyrodniczej i ekologicznej;
    • kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przyrodniczej.
  2. KSZTAŁTOWANIE U UCZNIÓW POSTAWY BADAWCZEJ:
    • rozwijanie dociekliwości oraz chęci i umiejętności zadawania pytań;
    • kształtowanie umiejętności formułowania hipotez i ich weryfikowania, np. poprzez doświadczenia i eksperymenty;
    • kształtowanie cierpliwości, wytrwałości i systematyczności;
    • rozwijanie samodzielności.
  3. WYKSZTAŁCENIE U UCZNIÓW NAWYKÓW BEZPIECZNEGO EKSPERYMENTOWANIA:
    • kształtowanie nawyku planowania i przygotowania eksperymentu (miejsce, sprzęt, kolejność działań, środki bezpieczeństwa);
    • kształtowanie nawyków bezpiecznego wykonania doświadczenia.
  4. ROZWINIĘCIE U UCZNIÓW UMIEJĘTNOŚCI PRAWIDŁOWEGO PROWADZENIA EKSPERYMENTÓW NAUKOWYCH:
    • wykonywanie podstawowych pomiarów (dokładność, konieczność powtórzeń);
    • posługiwanie się urządzeniami pomiarowymi i obserwacyjnymi;
    • dokumentowanie obserwacji i doświadczeń, opis jakościowy i ilościowy, używanie prawidłowej terminologii;
    • kształtowanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji;
    • nauka prezentacji wyników z zastosowaniem narzędzi TIK.
  5. ROZWINIĘCIE U UCZNIÓW KOMPETENCJI PRACY W GRUPIE, W TYM:
    • rozwijanie umiejętności podziału pracy na zadania składowe i rozdzielania zadań w zespole;
    • nauka odpowiedzialności za rezultat pracy całego zespołu.

Modułowe Pracownie Przyrodnicze, zalecane przez Centrum Nauki Kopernik, stanowią edukacyjne narzędzie, umożliwiające prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metody badawczej. Wszystkie doświadczenia przeszły testy w laboratoriach Centrum Nauki Kopernik. Jest to przykład rozwiązania, z którego mogą skorzystać samorządy, chcące wyposażyć szkoły podstawowe w pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej z przedmiotów przyrodniczych, takich jak biologia, geografia, chemia i fizyka.

Koncepcja Modułowych Pracowni Przyrodniczych kładzie nacisk na samodzielne poznawanie świata przez uczniów – poprzez obserwację i eksperymentowanie. Nauczycielom dostarcza gotowe narzędzia, umożliwiające prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metody badawczej.

Zaproponowana metoda badawcza, inspirowana sposobem pracy naukowców (badaczy), ma charakter aktywizujący i angażujący. Dla uczniów, tak jak dla naukowców, świat pełen jest nieznanych zjawisk i procesów. Powinni go poznawać nie tylko z podręcznika czy wykładu, ale również poprzez zadawanie pytań, stawianie i testowanie hipotez oraz wyciąganie wniosków. Proces uczenia się staje się wówczas procesem zdobywania wiedzy, a także rozwijania kompetencji twórczego i krytycznego poszukiwania odpowiedzi – umiejętności niezbędnych w XXI wieku.

MODUŁY – CO TO JEST?

To specjalnie przygotowane autorskie zestawy edukacyjne wraz z systemem przechowywania oraz narzędziami wspomagającymi proces edukacyjny. To nowoczesne pomoce dydaktyczne, zawierające materiały i scenariusze niezbędne do uczenia praktycznego.

W procesie ich tworzenia dobieramy odpowiednie narzędzia, materiały, sprzęty i jednocześnie rozwijamy metody nauczania i uczenia się przez odkrywanie i osobiste doświadczanie w toku otwartego eksperymentowania – samodzielnie oraz w zespole.

POJEDYNCZY MODUŁ – PROSTOTA, UNIWERSALNOŚĆ, JEDEN WIELOWĄTKOWY TEMAT

Moduł to obszerne pudło wyposażone w akcesoria, które umożliwiają przeprowadzenie wielu różnorodnych doświadczeń przez całą klasę. Wewnątrz znajdują się również karty pracy dla uczniów oraz materiały dla nauczycieli – zarówno merytoryczne (związane z tematem modułu), jak i praktyczne (pomagające w organizacji różnych zajęć). Zgodnie z koncepcją Modułowych Pracowni Przyrodniczych (MPP), każdy z modułów jest inspirowany jednym tematem przewodnim, blisko związanym z doświadczeniem życia codziennego uczniów. Te tematy są starannie dobrane, aby umożliwić wykorzystanie modułów przyrodniczych na lekcjach przyrody, biologii, fizyki, chemii czy geografii – co tworzy unikalną okazję do współpracy nauczycieli różnych przedmiotów.

Takie interdyscyplinarne podejście doskonale sprawdza się na różnych poziomach nauczania (klasy IV-VII szkół podstawowych) oraz na lekcjach różnych przedmiotów.

MODUŁOWA KONCEPCJA KSZTAŁCENIA– ZALETY

Umożliwi rozszerzanie oferty edukacyjnej w przyszłości, w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów. Kolejne moduły będą poświęcone nowym tematom i powiązane z innymi treściami edukacyjnymi, co da szansę wykorzystania MPP na większej liczbie lekcji. Każdy moduł będzie zawierać sprzęt i narzędzia pozwalające wszystkim uczniom w klasie przeprowadzać proste, bezpieczne doświadczenia – w ilości zapewniającej warunki pracy samodzielnej i zespołowej (również w klasie liczącej 30 uczniów), a także materiały dodatkowe dla nauczycieli, pomagające w organizacji różnych zajęć (dodatkowych, terenowych, wycieczek edukacyjnych czy projektów uczniowskich oraz lekcji). Aby ułatwić nauczycielom ich zaplanowanie i realizację, proponowane aktywności zostaną powiązane z treścią aktualnej Podstawy programowej przedmiotów takich jak: przyroda, biologia, geografia, chemia czy fizyka.

MODUŁ WODA

Pierwszy dostępny moduł MPP umożliwia prowadzenie zajęć dotyczących tematyki wody z wykorzystaniem metody doświadczalnej. Tematyka doświadczeń powiązana jest z treścią aktualnej Podstawy programowej przedmiotów takich jak: przyroda, biologia, geografia, chemia czy fizyka. Moduł może być wykorzystywany na lekcjach przez nauczycieli różnych specjalności, na kilku poziomach nauczania. Przede wszystkim odpowiada potrzebom realizacji programu klas VII-VIII w zakresie fizyki i chemii. Proponowane doświadczenia są tak zaprojektowane, aby można je było zrealizować w czasie 45-minutowej lekcji. Moduł sprawdzi się jednak także przy realizacji zajęć dodatkowych, projektów między przedmiotowych oraz zajęć terenowych. Praca z modułem aktywizuje i angażuje uczniów w proces badawczy, umożliwia pracę samodzielną i zespołową. Specjalnie opracowane karty nauczyciela pomogą w usystematyzowaniu wiedzy przy prowadzeniu eksperymentów. Funkcjonalne pudełko zostało tak zaprojektowane, aby uczniowie samodzielnie mogli skompletować wszystkie materiały do doświadczenia, a po jego wykonaniu sprzątnąć stanowisko, porządkując narzędzia w określonych miejscach.

Moduł WODA dostępny jest również w pakietach: 6 sztuk oraz 10 sztuk. W celu uzyskania zamierzonych efektów pracy z modułem WODA, Centrum Nauki Kopernik rekomenduje korzystanie z 1 zestawu przez maksymalnie cztery osoby.

Zestaw narzędzi w walizce:

  • waga (1 szt.),
  • multimetr (1 szt.),
  • termometr (2 szt.),
  • siarczan(VI) miedzi(II) (1 szt.),
  • węglan sodu (1 szt.),
  • siarczan(VI) magnezu (1 szt.),
  • chlorek wapnia (1 szt.),
  • barwnik czerwony (1 szt.),
  • barwnik niebieski (1 szt.),
  • manganian(VII) potasu (1 szt.),
  • brzęczyk (1 szt.),
  • laser/latarka (1 szt.),
  • sonda termiczna (1 szt.),
  • mikroskop (1 szt.),
  • probówka szklana (10 szt.),
  • statyw na probówki (1 szt.),
  • zlewka szklana 100 ml (4 szt.),
  • tkanina (1 szt.),
  • gumka recepturka (10 szt.),
  • pielucha (1 szt.),
  • ścisk (2 szt.),
  • gwoździe ocynkowane (5 szt.),
  • gwoździe stalowe (5 szt.),
  • śruby mosiężne (5 szt.),
  • gwoździe omiedziowane (5 szt.),
  • szczotka do probówek (1 szt.),
  • szczotka do cylindra (1 szt.),
  • kamienne kostki (2 szt.),
  • łapa drewniana (2 szt.),
  • linijka (1 szt.),
  • przewody czerwone (5 szt.),
  • przewody (5 szt.),
  • krokodylki czerwone (10 szt.),
  • krokodylki (10 szt.),
  • pipeta Pasteura (10 szt.),
  • strzykawka (1 szt.),
  • parowniczka (1 szt.),
  • szalka Petriego (1 szt.),
  • szkiełko podstawowe z łezką (6 szt.),
  • probówka wirówkowa duża (5 szt.),
  • probówka wirówkowa mała (6 szt.),
  • zlewka plastikowa 100 ml (4 szt.),
  • zlewka plastikowa 250 ml (2 szt.),
  • cylinder miarowy (1 szt.),
  • bagietka (2 szt.),
  • łyżeczka (2 szt.),
  • bateria 4,5 V (2 szt.).

Projekt Modułowych Pracowni Przyrody wychodzi naprzeciw potrzebie rozwoju nowoczesnego kształcenia uczniów szkół podstawowych. MPP wspiera wprowadzenie zmian w modelu nauczania w zakresie nauk przyrodniczych, które przyniosła reforma systemu edukacji (cykl nauki w szkołach podstawowych wydłużony o dwa lata). Nowa Podstawa programowa określa zakres treści zróżnicowanej grupy przedmiotów przyrodniczych. Organy prowadzące szkoły stają przed nowymi wyzwaniami zapewnienia odpowiednich warunków nauczania, w tym organizacji specjalistycznych pracowni wyposażonych w pomoce dydaktyczne.

Moduł Woda został opracowany w ramach wspólnego programu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Centrum Nauki Kopernik – Modułowe Pracownie Przyrodnicze (MPP).

Program Modułowe Pracownie Przyrodnicze (MPP) sfinansowany został w ramach dotacji Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji na podstawie umowy z dnia 8 września 2017 r. Nr umowy CNK 1171/17/BU/U/633/AS

Dodaj opinię
Twoja ocena: