Celem pomocy jest wspieranie nauczycieli i wychowawców w pracy nad kształtowaniem właściwymi zachowań dzieci w grupie rówieśniczej. Kodeks ma uczyć grupowych norm, ułatwiać ich przestrzeganie.
Do zestawu dołączono plakat – pomysły na przywileje i nagrody, które nauczyciel może stosować celem wzmocnienia pożądanych zachowań uczniów.
Kodeks zawiera zestaw 16 zasad „dobrego” zachowania się dziecka w szkole oraz propozycje konsekwencji ich nieprzestrzegania. Każda z zasad wraz z rysunkowym symbolem została
wydrukowana na karcie. Konsekwencje umieszczone są na oddzielnych samoprzylepnych paskach, tak by nauczyciel mógł sam zadecydować, jakie konsekwencje są możliwe do zastosowania w jego klasie.
Przed umieszczeniem karty nauczyciel wybiera konsekwencje i przykleja ją w odpowiednim miejscu (dobór konsekwencji do zasad zależy od nauczyciela). Karty umieszcza się w widocznych miejscach (na ścianie, drzwiach, drzwiczkach szafek itp.), liczba jednocześnie prezentowanych kart zależy od potrzeb. Optymalnie w klasie powinno być jednocześnie widocznych 5-6 zasad, które nauczyciel co 2-4 tygodnie wymienia (co pozwala uniknąć efektu „nie zwracania uwagi” na informacje zbyt długo eksponowane).