Labdisc BioChem ma najbardziej rozbudowaną gamę wbudowanych czujników. W dysku o niewielkich rozmiarach (średnica urządzenia to 132 mm) umieszczono 15 czujników tak dobranych by mozna prowadzić zaawansowane doświadczenia z biologii i chemii w starszych klasach szkoły podstawowej jak i w szkole ponadpodstawowej. Klienci, którzy zakupią laboratorium Labdisc otrzymają gotowe scenariusze lekcji w prezencie - wystarczy zarejestrować produkt za pomocą formularza.
Labdisc BioChem pozwala na przeprowadzenie różnorodnych eksperymentów i doświadczeń z zakresu biologii i chemii zarówno w szkolnej klasie, jak i po za nią np. na wycieczce (dzięki wbudowanemu akumulatorowi oraz wewnętrznej pamięci). Wyniki dokonywanych pomiarów mogą być obserwowane przez uczniów bezpośrednio na wyświetlaczu dysku lub na cyfrowych miernikach w oprogramowaniu GlobiLab na komputerze (Windows, MAC, Linux) lub tablecie (iOS, Android).
Oprogramowanie GlobiLab dołączone do dysku pomiarowego Labdisc BioChem umożliwia wyświetlanie pomiarów w postaci wykresów (słupkowych, liniowych) tabel oraz cyfrowych mierników. Do wykresów uczniowie mogą dodawać własne adnotacje z informacjami, gdzie zostały dokonane pomiary, o której godzinie a nawet zdjęcia miejsc pomiarów.
Dodatkowo dysk ten wyposażony jest w GPS, dzięki któremu wyniki pomiarów i eksperymentów można nanosić na Mapy Google.
Nowoczesne rozwiązania sprawią, ze uczniowie staną się aktywnymi odkrywcami.
Z Labdisc BioChem można wykonać następujące pomiary: jasności oświetlenia, pulsu, ciśnienia barometrycznego, temperatury otoczenia, temperatury z użyciem metalowej sondy (do 120o C), temperatury z użyciem termopary (do 1200o C), oznaczania tlenu w wodzie (elektroda nie zawarta w zestawie), kolorymetrii, pomiaru mętności, pH, przewodności w cieczach, współrzędnych GPS oraz wilgotności. Labdisc posiada również wejście uniwersalne, do którego można podłączyć dodatkowy czujnik niewbudowany w ten dysk.
Wykorzystanie Labdisc BioChem w procesie nauczania, pozwoli spojrzeć na zjawiska bilogiczne i chemiczne zupełnie z innej perspektywy.
Ciśnienie powietrza | Zakres:0 do 300 kPa | Dokładność: ±2.5 kPa |
Temperatura otoczenia | Zakres:-10 do 50 °C | Dokładność: ±1 °C |
Barometr | Zakres: 300 do 1100 mb | Dokładność: ±2.5 mB |
Kolorymetr | Zakres: 10 do 90% przezroczytości (3 kolory) | Dokładność: ±5 % |
Przewodność | Zakres: 0 do 20 ms | Dokładność: ±2 % |
Tlen rozpuszczony | Zakres: 0 do 14mg/l | Dokładność: ±8 % |
Temperatura ciał stałych, cieczy | Zakres: -25 do 125 °C | Dokładność: ±2°C |
GPS | Zakres: – | Dokładność: ±3m |
Puls | Zakres: 0 do 200 bpm | Dokładność: ±1 digit |
Światło | Zakres: 0 do 55,000 lx | Dokładność: ±15% |
PH | Zakres: 0 do 14 pH | Dokładność: ±2% |
Termoelementy | Zakres: -200 do 1200°C | Dokładność: ±2% |
PH | Zakres: 0 do 14 pH | Dokładność: ±2% |
Mętność< | Zakres: 0 do 1000 NTU | Dokładność: ±10% |
Wejście uniwersalne< | Zakres: 0 do 5 V | Dokładność: ±2% |
Wilgotność | Zakres: 0 do 100 %RH | Dokładność: ±6 %(10%-90%RH) |
Przedmiot | Temat | Eksperymenty z Labdisc | Szkoła podstawowa | |||
Tytuł eksperymentu | Czujniki | Rodzaj dysku | Opis eksperymentu | IV-VIII | ||
CHEMIA | Kwasy i zasady | Co pijemy? | Elektroda pH | Biochem, Uniwersalny | Pomiar pH różnych napojów. | Biologia, rozdz. III.Organizm człowieka. (Układ pokarmowy i odżywianie się.) |
Reakcje chemiczne | Reakcje endotermiczne / egzotermiczne | Temperatura zewnętrzna | Biochem, Uniwersalny, Fizyka | Wykonywanie różnych pomiarów w celu sprawdzenia, które reakcje uwalniają lub zużywają ciepło. | Fizyka, rozdz. IV. Zjawiska cieplne. Chemia, rozdz. III. Reakcje chemiczne. rozdz.VII. Sole. | |
Prawa gazowe | Prawo Boyle'a | Ciśnienie powietrza | Biochem, Uniwersalny, Fizyka | Pomiar zależności pomiędzy objętością i ciśnieniem: PV = NRT. Doświadczenie zwykorzystaniem strzykawki pokaże liniową zależność między objętością a ciśnieniem powietrza. | Fizyka, rozdz.V. Właściwości materii. | |
Energia cieplna | Płomień świecy | Termoelement | Biochem | Poznawanie stref temperatury w płomieniu świecy. | Chemia, rozdz. VIII. Związki węgla z wodorem – węglowodory. | |
Zmiany stanu skupienia | Zmiany stanu skupienia | Temperatura zewnętrzna | Biochem, Uniwersalny, Fizyka | Mierzenie temperatury zamarzania i wrzenia wody | Fizyka, rozdz. IV. Zjawiska cieplne. Chemia, rozdz. I. | |
Miareczkowanie pH | Miareczkowanie pH | Elektroda pH, Temperatura zewnętrzna. | Biochem, Uniwersalny | Miareczkowanie klasycznego kwasu i zasady - pomiar pH i zmiana temperatury (również przy użyciu czujnika temperatury zewnętrznej). | Chemia, rozdz.VI. Wodorotlenki i kwasy. | |
Ciepło właściwe | Ciepło właściwe | Temperatura zewnętrzna | Biochem, Uniwersalny, Fizyka | Ogrzewanie różnych cieczy do tej samej temperatury (70 ° C) i porównanie krzywych chłodzenia tych cieczy, aby wyjaśnić, które ma wyższe ciepło właściwe. | Fizyka, rozdz. IV. Zjawiska cieplne. | |
Spektrofotometria | Prawo Lamberta - Beer'a | Mętność | Biochem | Określenie zależności między stężeniem roztworu a jego absorbancją światła | ||
BIOLOGIA | Ludzkie ciało | Nasz puls serca | Puls serca | Biochem | Pomiar tętna przed i po wysiłku oraz rejestrowanie przydatnych informacji w celu określenia parametrów fizjologicznych. | Biologia, rozdz. III.Organizm człowieka. (Układ krążenia.) |
Ludzkie ciało | Odruch ssania u ssaków | Puls serca | Biochem | Spowolnienie akcji serca w zimnej wodzie w celu zachowania ciepła ciała | Biologii, rozdz. II.Różnorodność życia. (ssaki) | |
Ludzkie ciało | Wytwarzanie potu | Wilgotność, temperatura zewnętrzna i z metalową sondą | Biochem, Uniwersalny | Mierzenie temperatury i wilgotności względnej dłoni umieszczonej w torbie foliowej, aby wyjaśnić zasadę systemu chłodzenia ciała - pot. | Biologia, rozdz. III.Organizm człowieka. (Skóra) rozdz. IV. Homeostaza. | |
Ludzkie ciało | CO2 a oddychanie | Czujnik CO₂ - zewnętrzny | Dowolny labdisc | Badanie oddychania nasion fasoli za pomocą czujnika CO₂. | Biologia, rozdz. I.Organizacja i chemizm życia. | |
Rosliny | Fotosynteza | Ciśnienie powietrza, natężenie światła | Biochem, Uniwersalny | Rejestrowanie ciśnienia powietrza i poziomu światła wykorzystując moczarkę kanadyjską zamkniętą w probówce - w celu zmierzenia efektu fotosyntezy i związku między natężeniem światła i produkcją tlenu przez roślinę. | Biologia, rozdz. I.Organizacja i chemizm życia. | |
Rosliny | Fotosynteza | Elektroda DO₂ | Biochem | Wykorzystanie czujnika DO₂ do sprawdzenia szybkości fotosyntezy moczarki kanadyjskiej, przy różnych natężeniach światła. | Chemia, rozdz.IV. Tlen, wodór i ich związki chemiczne. | |
ŚRODOWISKO | Klimat | Efekt cieplarniany | Temperatura zewnętrzna i z metalową sondą | Biochem, Uniwersalny, Fizyka | Budowa małej szklarni i pomiar temperatury wewnątrz i na zewnątrz szklarni umieszczonej w oświetlonym obszarze | Biologia, rozdz. II.Różnorodność życia. (rośliny okrytonasienne ) |
Otoczenie | Wysokość a ciśnienie powietrza | Barometr i GPS | Biochem | Korzystanie z Barometru i czujników GPS do mierzenia zmiany ciśnienia powietrza i wysokości podczas przemieszczania się na różnych wysokościach npm. | Przyroda, rozdz. IV. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. | |
Otoczenie | Spacer do parku | Dźwięk, Temperatura zewnętrzna, wilgotność | Uniwersalny | Pomiar zmian: poziomu hałasu, temperatury i wilgotności w różnych obszarach miejskich. | Geografii, rozdz. IX. Środowisko przyrodnicze Polski. Przyroda, rozdz. III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody. | |
Klimat | Zielone płuca | Czujnik CO₂ - zewnętrzny | Badanie wpływu roślin i parków na obniżenie poziomu CO₂ w obszarach miejskich. | Biologia, rozdz. I.Organizacja i chemizm życia. | ||
Klimat | Temperatura w tygodniu | Temperatura zewnętrzna i z metalową sondą | Biochem, Uniwersalny, Fizyka | Rejestrowanie zmian temperatury w ciągu tygodnia. Wykorzystanie wyników do prognozowania pogody w nadchodzących dniach | Geografia, rozdz. V. Ruchy Ziemi. Przyroda, rozdz. III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody. | |
Hydrosfera | Kwaśne deszcze | Elektroda pH | Biochem, Uniwersalny | 99/5000 Zbieranie deszczu w różnych miejscach i weryfikacja kwasowości deszczu w związku z zanieczyszczeniem. | Chemia-VI. Wodorotlenki i kwasy. 8 | |
Hydrosfera | Jakość wody | Mętność | Biochem | Porównanie mętności wody pitnej i innej wody pobranej z jezior i stawów. | Przyroda, rozdz. IV. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. | |
Hydrosfera | Woda a środowisko | Temperatura zewnętrzna i z metalową sondą , Wilgotność | Biochem, Uniwersalny | Pomiar temperatury i wilgotności w pobliżu rzek lub innych zbiorników wodnych w celu określenia ich wpływu na środowisko. | Przyroda, rozdz. IV. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. | |
Klimat | Dzień i noc | Temperatura zewnętrzna i z metalową sondą , natężenie światła | Biochem, Uniwersalny, Fizyka | Rejestrowanie zmian temperatury i światła w ciągu 24 godzin w celu ustalenia relacji między nimi. | Geografia, rozdz. V. Ruchy Ziemi. Przyroda, rozdz. III. Pogoda, składniki pogody, obserwacje pogody. |